Side A (Vandermark / Wiik / Taylor)

Event details

  • 7 lipca 2015
  • 20:30
  • 30 PLN
KUP BILET / BUY TICKETS

 

W tym zespole nie ma lidera, tworzą je partnerzy: wybitny chicagowski saksofonista Ken Vandermark, norweski pianista Håvard Wiik

oraz znany ze swojej współpracy z Rob’em Mazurkiem i Marc’iem Ribotem amerykański perkusista Chad Taylor.

Wszyscy odpowiadają za warstwę kompozycyjną materiału i współdecydują o brzmieniu muzyki tria. Bedzie to pierwszy i jedyny koncert tego tria w Polsce! Zapraszamy bardzo serdecznie!!

 

• Side A [US] (Ken Vandermark / Håvard Wiik / Chad Taylor)

• Wtorek, 07.07.2015, g. 20:30

• Bilety: 30 PLN

 

• Ken Vandermark- saksofony
• Håvard Wiik – fortepian
• Chad Taylor – perkusja

 

/// » Bilety są dostępne w ‘Pardon, To Tu’ przy barze / za pośrednictwem naszej strony internetowej www.pardontotu.pl / lub przed koncertem ‘na bramce’. Dla studentów, uczniów, emerytów, bezrobotnych przysługuje – za okazaniem ważnej legitymacji – na każdy koncert zniżka w wysokości 10 pln. Te tzw. ‘wejściówki’ będzie można zakupić wyłącznie przed samym koncertem ‘na bramce’ – do wyczerpania zapasów. ///

 

Fascynujące spotkanie Wiik’a i Vandermarka z Chadem Taylorem, muzykiem obecnym od dawna na chicagowskiej scenie. Jest on członkiem rozmaitych mutacji Chicago Underground Roba Mazurka, ale koncertował i nagrywał także w różnych składach z Fredem Andersonem czy Sticks and Stones Matany Roberts. Naturalnym więc jest skojarzenie Side A z triem Free Fall, w którym Vandermark gra razem z Havardem Wiikiem, osiadłym w Berlinie norweskim pianistą, współtworzącym m.in. skandynawski super-band Atomic.

Muzyka Side A dryfuje jednak w zupełnie odmienne rejony, chociaż źródła, z których czerpie kolektyw są takie same. Z jednej strony jest to jazzowa tradycja, z drugiej – tradycja europejskiej współczesnej muzyki awangardowej (od dodekafonii Schönberga, Weberna i Berga począwszy), trwale obecna w grze Wiika. Proporcje jednak są dobrane zupełnie inaczej i pojawia się jeszcze jeden, we Free Fall nadzwyczaj delikatnie obecny czynnik – to tradycja sceny niezależnego rocka.

Vandermark współpracował i po dziś współpracuje z wieloma muzykami na niej obecnymi – Bob Weston, Steve Albini, Dawid Grubbs, John Herndon, Jeff Parker, także Terrie Hessels i Andy Moor z The Ex – to muzycy znani bardzo licznym wielbicielom rocka. Także stali partnerzy Vandermarka: Dave Remis, Tim Daisy, Fred Lonberg-Holm i Nate McBride po dziś współtworzą wiele rockowych projektów. Nie inaczej jest z obecnym tu perkusistą Chadem Taylorem – oprócz odwołujących się do rocka projektów Mazurka grywał on także z formacją Iron & Wine. I właśnie ta tradycja jest podstawą porozumienia pomiędzy Taylorem i Vandermarkiem.

Chociaż muzyka ma bardzo kolektywny charakter, mylił się będzie ten, kto pomyśli, że Vandermark nie determinuje brzmienia grupy. Grając tu tylko na saksofonie tenorowym, jedynym stricte melodycznym instrumencie w trio, musi wysuwać się na plan pierwszy. Vandermark gra w dodatku niezwykle motorycznie – tutaj dodatkowo to jeszcze podkreśla – zapętlając bardzo często krótkie, rockowe riffy. Twierdzi przy tym w wywiadach, że linearne powtórzenie nie wywołują napięcia, więc konsekwentnie, za każdym razem, zmienia nieco strukturę frazy, zachowując jednak jej rytm i dynamikę.

Havard Wiik zresztą także gra tutaj partie nadzwyczaj zdecydowane – nie ma tu wiele miejsca na tak dla niego charakterystyczną, delikatną, “perełkową” pianistykę. I właśnie dzięki temu potrafi w tym mocno grającym składzie wyszarpać trochę miejsce dla siebie.

Jest w tej muzyce jednak także miejsce na namysł i niuans, delikatne poszukiwania, chociaż i tak na koniec noga słuchacza sama wystuka rockowej rytm. Piękna muzyka o zdecydowanym wyrazie i charakterze.

side_a