Event details
- Wednesday | 03.02.2016
- 19:00
- wstęp wolny
Nigdzie indziej to spotkanie nie mogłoby mieć większego sensu. Jest nam niezmiernie miło, że na scenie, która gościła około 500 koncertów m.in. muzyki awangardowej będziemy mieli okazję wyjaśnić sobie kilka spraw. Stanie się to za sprawą obecności Marcina Borchardta autora książki „Awangarda muzyki końca XX wieku. Podręcznik dla początkujących. Cz. 1” oraz prowadzącego spotkanie animatora kultury wszelkiej – Przemka Rydzewskiego. Po spotkaniu zapraszamy Państwa na pokaz wyjątkowego filmu, zwycięzcy konkursu Nos Chopina na Docs Against Gravity w 2015 roku – „Wyobraź sobie świat bez muzyki” w reż. Stefana Schwieterta. Pokaz filmu dzięki uprzejmości Against Gravity.
Wydana przez wydawnictwo W Podwórku, a napisana w formie popularyzatorskiego przewodnika książka Borchardta jest świadectwem rewolucyjnych zmian w myśleniu o muzyce, jakie dokonały się po drugiej wojnie światowej. W pierwszej części rozpisanej na trzy tomy monograf ii autor koncentruje się na czterech tematach: wynalazczości i eksperymentach Johna Cage’a; muzyce konkretnej i zmaganiach Pierre’a Schaeffera z kanonem do re mi; historii wczesnej muzyki elektronicznej, a zwłaszcza zagadnieniu mechanizacji, elektryfikacji i matematyzacji muzyki od Pitagorasa do początków lat 70. XX wieku; oraz przedstawieniu sylwetek czterech minimalistów (La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich, Philip Glass), których kompozycje podbiły muzykę amerykańską u schyłku ubiegłego stulecia. Każdemu z rozdziałów towarzyszy syntetyczny „Przewodnik” po najważniejszych kompozycjach i nagraniach poszczególnych artystów. Celem książki jest promocja nowej muzyki oraz wypełnienie luki istniejącej w polskim piśmiennictwie w zakresie publikacji popularyzujących współczesną muzykę awangardową, zarówno w jej filharmonicznym, jak i undergroundowym wcieleniu.
Marcin Borchardt autor filmów dokumentalnych, reklam i wideoklipów. Reżyser programów telewizyjnych. Wykładowca estetyki krótkiego filmu fabularnego w Gdyńskiej Szkole Filmowej oraz Akademii Filmu Dokumentalnego Planet+Doc na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego w Gdańsku. Popularyzator XX-wiecznej awangardy w muzyce i filmie.
Przemysław Rydzewski – ur. w 1982 roku w Gdyni. Animator kultury. Zafascynowany literaturą i muzyką i filmem dokumentalnym. Jego artykuły o muzyce alternatywnej i jazzie można było odnaleźć w Gazecie Wyborczej i na portalu Trojmiasto.pl. Na stałe współpracuje z Kwartalnikiem Artystycznym Bliza. Inicjuje w Trójmieście działania Against Gravity, organizatora największego w Polsce festiwalu filmów dokumentalnych – DOCS AGAINST GRAVITY FF. Współorganizuje również Nagrodę Literacką GDYNIA oraz towarzyszący jej festiwal – Miasto Słowa. Jest doktorantem na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
„Wyobraź sobie świat bez muzyki” (ang. Imagine Waking Up Tomorrow and All Music Has Disappeard) reż. Stefan Schwietert. Nagroda główna z konkursie Nos Chopina na festiwalu Docs Against Gravity w 2015 roku.
Głównym bohaterem tego dokumentalnego filmu jest Bil Drummond – w latach 80. i 90. XX wieku współtwórca punkowego Big In Japan i acid-popowego KLF, pisarz, były celebryta, filozof, aktywista, producent, manipulator, człowiek, który spalił milion funtów w gotówce oraz straszył karabinem maszynowym swoją publiczność, propagator idei No Music Day, w ostatnich latach poświęca się enigmatycznemu projektowi K17. To utopijny, rozciągnięty na wiele lat projekt chóru, który tworzy muzykę odrzucając muzyczną tradycję, słowa melodię oraz rytm. Drummond podróżuje po całej Wielkiej Brytanii, nagrywając napotkanych ludzi, którzy wydają, wywrzaskują, wymrukują i wyjękują bardzo różne dźwięki. Całość miksuje, odsłuchuje w głuszy i… na zawsze kasuje z pamięci komputera. K17 cieszy się popularnością na całym świecie – Drummond realizował go m.in. w Pekinie, Jerozolimie, Port-au-Pronce i Göteborgu. Film jest opowieścią o radykalnym poszukiwaniu wolności – Drummod jest w stanie przekreślić całą muzyczną przeszłość, z której mógłby czerpać profity po dziś dzień. Od lat zabrania jakichkolwiek wznowień hitów KLF, systematycznie walczy o usuwanie swojej twórczości z Internetu. Opętany ideami bycia-w-teraźniejszości, prawdziwego spotkania z drugim człowiekiem i „czystym” dźwiękiem nie odcina kuponów, cały czas poszukuje nowych rozwiązań i inspiracji.
Pokaz filmu dzięki uprzejmości Against Gravity