Event details
- 10.04.2016
- 20:30
- 50 PLN
Na naszym kolejnym kwietniowym koncercie i jedynym w Polsce, będziemy gościć jednego z najwybitniejszych twórców nurtu ambient,
od ćwierćwiecza współtwórcę nowojorskiej sceny awangardowej, muzyka, kompozytora – William Basinski, który przyjedzie do nas ze swoim nowym materiałem z wydanych w zeszłym roku płyt “Cascade” i “The Deluge”. Zapraszamy bardzo serdecznie!
▶ William Basinski [US]
▶ Niedziela, 10.04.2016, g. 20:30
▶ Bilety: 50 PLN
▂ William Basinski – tape recorder
▌Bilety są dostępne w ‘Pardon, To Tu’ przy barze / za pośrednictwem naszej strony internetowej www.pardontotu.pl / lub przed koncertem ‘na bramce’. Dla studentów, uczniów, emerytów, bezrobotnych przysługuje – za okazaniem ważnej legitymacji – na każdy koncert zniżka w wysokości 10 pln. Te tzw. ‘wejściówki’ będzie można zakupić wyłącznie przed samym koncertem ‘na bramce’ (nie w przedsprzedaży) i do wyczerpania zapasów. ▌
▂ William Basinski
Współpracował m.in. z Diamandą Galas i Antony & The Johnsons, a jego najbardziej znane dzieło to czteropłytowy, epicki album „The Disintegration Loops” (2002-2003).
Urodzony w 1958 roku w Houston. Jest wykształconym kompozytorem, klarnecistą i saksofonistą. Pod wpływem twórczości legendarnych osobowości twórczych, Steve’a Reicha i Briana Eno, Basinski oparł swój styl na pętlach uzyskanych ze starych taśm magnetofonowych i innych nietypowych zabiegach.
Na swoje kompozycje kazał czekać światu 20 lat. Przez ten czas zgarbiony nad magnetycznymi taśmami, eksperymentował tworząc ambientalne plamy dźwiękowe. Jego pionierskie nagrania z lat 80. uznanie zyskały dopiero w latach 90., za sprawą wydawnictw firmowanych przez wytwórnie Raster Noton i oficynę Davida Tibeta – Durtro.
W czerwcu 1998 roku ukazał się jego debiutancki longplay „Shortwave Music”. Dwa lata później kompozytor założył własną wytwórnię 2062 Records. W 2001 roku do sklepów trafił album „Watermusic”, następnie „The River”, ale naprawdę głośno zrobiło się o Basinskim, kiedy wydał czteroczęściowy album „The Disintegration Loops”.
Podczas jednego z eksperymentów muzycznych w swojej piwnicy, William Basinski dostrzegł, że zapętlona taśma stopniowo traci fragmenty muzyczne. To zjawisko zostało przez niego przekute w jeden z najlepszych albumów z muzyką ambientową jakie kiedykolwiek wydano.
„The Disintegration Loops” to nie są zwyczajne płyty, których słucha się nie zwracając większej uwagi i szybko o nich zapominając. Stworzone przez Basinskiego niezwykłe misterium wciąga w swoje zmagania ze śmiertelnością. Przypomina, że nasze dzieła zapisane są na kruchym, efemerycznym materiale, zarazem pokazując jak piękna jest śmierć. Słuchając tej beznadziejnej walki, stajemy twarzą w twarz ze świadomością otaczającej nas nicości. To metafizyczna, nawet religijna wyprawa, która wynosi ponad świat materialnej rzeczywistości. Sprawia, iż nieufnie patrzymy na własne ręce, ciało, które przecież jest tylko nośnikiem, takim samym jak magnetofonowa taśma. Jednocześnie czujemy niepokój, czy aby zanadto nie jesteśmy przywiązani do tej, tylko na chwilę, zorganizowanej materii. Paradoksem jest fakt, że kilka tygodni po nagraniu tych zmagań Basinski był świadkiem, jak wydawałoby się potężne dzieła rąk ludzkich w kilka sekund zamieniają się w stertę gruzu i pyłu.” – Aleksander Kobyłka (PopUpMusic.pl)
▶ Patronaty Medialne
Dwójka – Program 2 Polskiego Radia
PopUpMusic.pl
Jazzarium.pl
Glissando
musicNOW
Warsaw Insider
Instytut Improwizacji
Uwolnij Muzyke
FYH
5kilo kultury
Kultura dla Studenta SGH
Warszawski Serwis Kulturalny
UW/AŻAJ
Radio Aktywne
JazzPRESS
Polish Jazz
JazzSoul.pl