Warszawska Jesień Klubowo: Ida Lundén | Hubert Zemler

Event details

  • Sob/Sat | 19/09/2020
  • 22:30
  • Aleja Armii Ludowej 14, 00-637 Warszawa

Czujemy się wyróżnieni i jest to dla nas ogromny zaszczyt, że już niebawem – po raz pierwszy – będziemy częścią prestiżowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” – największego w Polsce i jednego z ważniejszych na świecie festiwali o randze międzynarodowej poświęconego muzyce współczesnej, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich.

Jest nam bardzo miło zaprosić Państwa na pierwszy z dwóch wieczorów, który się odbędzie w sobotę, 19.09.2020 w Pardon, To Tu i na którym wystąpi szwedzka kompozytorka Ida Lundén i polski kompozytor i perkusista Hubert Zemler. Zapraszamy bardzo serdecznie! PS.: Drugi wieczór odbędzie się w czwartek, 24.09.2020

➳ Sobota, 19.09.2020 – g. 22:30
➳ Bilety: Wstęp Wolny
➳ Adres: Aleja Armii Ludowej 14; 00-637 Warszawa

Ida Lundén – głos, elektronika
Hubert Zemler – perkusja, elektronika

Uwaga, na tym koncercie nie będzie miejsc siedzących!

Koncerty będą również transmitowane na żywo na kanale: https://www.youtube.com/user/WarsawAutumn

“REKONFIGURACJE”

Ida Lundén zaprezentuje trzy utwory zainspirowane słowami-kluczami z płyt religijnego śpiewaka Artura Erikssona otrzymanymi od dziadków artystki. Znaki krążą pomiędzy pokoleniami. U Huberta Zemlera burze magnetyczne dają wyobrażenie o fakturze jego muzyki. Materię brzmieniową tworzą wyłącznie perkusyjne membranofony oraz urządzenia do transformacji ich dźwięku. Powstają struktury daleko odbiegające od wyjściowych – czysto perkusyjnych.

Ida Lundén “Han” (pierwsze wykonanie w Polsce)

Utwór powstał w roku 2003, kiedy odziedziczyłam po dziadkach stos płyt religijnego śpiewaka Artura Erikssona. Słuchając ich, zdałam sobie sprawę, że nieodmiennie śpiewał on pochwały innego mężczyzny, Jezusa. Postanowiłam wybrać wszystkie fragmenty, w których śpiewane były słowa „On”, „Jego”, „Jemu” i zrobić z nich utwór. Na koncert w Warszawie dodałam jeszcze dwa inne utwory; jeden z nich to część kompozycji zatytułowanej BVMJ – jak inicjały mojej babci. Część ta nosi tytuł Han sjunger (On śpiewa) i oparta jest na pieśni, którą śpiewała moja babcia i Artur Eriksson. Drugi utwór towarzyszący Han również ma za podstawę zapożyczony od Artura Erikssona materiał. Jest on bardziej dźwiękowy, lecz nadal skupiony na jednym słowie – Stjärneljus (Światło gwiazd).

Huber Zemler “Prądy telluryczne” (prawykonanie)

Utwór tworzą warstwy harmoniczno-barwowe osiągane wyłącznie za pomocą membranofonów. Odpowiednio zestrojone bębny, przy niewielkim wsparciu urządzeń umożliwiających modulowanie ich brzmienia poprzez procesy elektroniczne, tworzą struktury dźwiękowe daleko wybiegające poza przypisywane do tej pory instrumentom perkusyjnym ramy muzyczne.

Omówienia koncertów: Jerzy Kornowicz, „Usłysz, czego inni nie słyszą!”. Przewodnik po 63. festiwalu „Warszawska Jesień”

BIOGRAFIE

Ida Lundén

jest kompozytorką i wykonawczynią, działa głównie na obszarach muzyki kameralnej, elektronicznej i improwizowanej. W ostatnich latach zwróciła na siebie uwagę pełnymi inwencji utworami często na niezwykłe zestawy instrumentów i przedmiotów, jak stare sekretarki automatyczne z perkusją lub głosy basowe i kontrabasy.

Jej występy i performanse były główną częścią projektów Vev, Ghosting i Orgel. Utwór Songs My Mothers Taught Me (Pieśni, których nauczyła mnie matka) został nominowany do Nagrody Muzycznej Rady Nordyckiej w roku 2016. W latach 2011–13 Ida Lundén była kompozytorką-rezydentką w Szwedzkim Radiu P2. Jej muzykę wykonywano na festiwalach Musica Nova w Helsinkach, Klang w Kopenhadze, Piano+ w Karlsruhe, Tokyo Jazz Festival, Nordic Music Days. Współpracuje z muzykami, choreografami i artystami innych dziedzin.

Wybrane utwory: DadoDado na gitarę (2003), Han na głos i taśmę (2003), Susa Donker Low na osiem głosów basowych i cztery kontrabasy (2013), Verktum na fortepian i elektronikę (2014), Songs My Mothers Taught Me na wiolonczelę i elektronikę (2013), Orgel na dziewięć zawieszonych organów, instalacja stworzona wspólnie z Johanną Mårtensson (2016), Tyskamossarnas Suglu na et solo i zespół (2017), Ba-ro-me-ter na fortepian i elektronikę (2018), BVMJ na orkiestrę kameralną i orkiestrę improwizującą (2019), Vev na sześć dużych maszyn, z Johanną Mårtensson (2019).

Hubert Zemler

ur. w 1980 w Warszawie. Perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji.

Współpracował między innymi z Feliksem Kubinem, Toddem Bartonem, Jonem Gibsonem, Evanem Ziporynem, Gyanem Rileyem, Johnem Tilburym, Agustím Fernandezem, Wacławem Zimplem (trio LAM), Piotrem Kurkiem (Piętnastka), Kamilem Szuszkiewiczem (Zebry a Mit, Istina, Zvanai), Piotrem Bukowskim (Opla), zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble czy grupą Mitch&Mitch.

Wybrane utwory: Ballada o B 20, impresja na temat Etiudy Konkretnej (na jedno uderzenie w talerz) Włodzimierza Kotońskiego (2019), Prądy telluryczne na perkusję (2020), muzyka do animacji z serii „Muzeum Utracone”: Arrasy (2017), Królewski Sen (2018), muzyka filmowa.

Dyskografia: Moped (2011), Gostak & Doshes (2014),Pupation of Dissonance (2016), Melatony (2017), Groove 8 (2018), Kreatura, z Szabolscem Esztényim (2018), Zemiter, z Marcinem Dymiterem (2019), Obertasy, z Piotrem Bukowskim (2019).

COVID-19

1. W związku z obostrzeniami związanymi z wirusem SARS-COV-2 liczba miejsc wewnątrz klubu podczas koncertu jest ograniczona.

2. Warunkiem uczestnictwa w koncertach wewnątrz klubu jest wypełnienie i podpisanie przed wejściem na wydarzenie oświadczenia o stanie zdrowia oraz pozostawienie swoich danych kontaktowych.

3. Klub “Pardon, To Tu” zapewni odpowiednią ilość oświadczeń, niemniej w miarę możliwości prosimy o wcześniejsze wydrukowanie, wypełnienie i podpisanie oświadczenia dostępnego pod poniższym adresem: http://warszawska-jesien.art.pl/upload/2020/08/oswiadczenie-uczestnika-wydarzenia-i-regulamin.pdf

4. Mając na uwadze konieczność wypełnienia ww. oświadczenia przed wejściem na wydarzenie prosimy o przybycie z wyprzedzeniem, niezbędnym do wypełnienia i złożenia dokumentu. Zalecany czas przybycia – 60 minut przed rozpoczęciem wydarzenia.

5. Uczestnictwo w wydarzeniu oznacza akceptację regulaminu oraz zasad przetwarzania danych osobowych (RODO) przez Organizatora dostępnego pod poniższym adresem: http://warszawska-jesien.art.pl/upload/2020/08/oswiadczenie-uczestnika-wydarzenia-i-regulamin.pdf

6. Prosimy o posiadanie oraz stosowanie własnych środków ochrony w postaci maseczki lub przyłbicy do zasłonięcia nosa i ust

7. Prosimy o dezynfekcję rąk środkami dezynfekcyjnymi dostępnymi przed wejściem na wydarzenie

8. Prosimy o zachowanie dystansu społecznego od innych uczestników wydarzenia oraz do stosowania się do poleceń osób zajmujących się obsługą wydarzeń.

FOTOGRAFIE

Ida Lundén – Ulrika Gunnarsdotter
Hubert Zemler – Malwina Toczek (FINA)

Mimo wszystkich ww. zasad uczestnictwa w koncercie życzymy wszystkim udanego wieczoru. Do zobaczenia!