Event details
- 16.08.2017
- 19:00
Kontynuujemy cykl spotkań literackich ze znakomitymi polskimi pisarzami, w którym przy okazji wydanych w ostatnim czasie książek, rozmawiać będziemy o ważnych, wspólnych dla ich twórczości tematach i zjawiskach. Olga Drenda w „Duchologii polskiej” zebrała artefakty naszej codzienności przełomu lat 80. i 90., a przy okazji opowiedziała niezwykłą historię o Polsce i Polakach. Anna Król, autorka „Rzeczy. Iwaszkiewicz intymnie”, poprzez przedmioty należące do Jarosława Iwaszkiewicza w fascynujący sposób ukazała sprawy codzienne pisarza, jego uczucia, a wreszcie – literaturę. I właśnie tytułowe „rzeczy” będą tematem naszego kolejnego spotkania literackiego w Pardon To Tu. Spotkania w ramach cyklu poprowadzi Przemysław Rydzewski, animator kultury, zafascynowany literaturą i filmem dokumentalnym.
➳ Środa, 16.08.2017 – g. 19:00
➳ Wstęp wolny
➳ Adres: ul. Madalińskiego 10 / 16; 02-513 Warszawa – Mokotów
➳ Ilość miejsc siedzących jest ograniczona.
Książki autorek do kupienia na miejscu!
„Duchologia polska” to przełom lat 80. i 90. opowiedziany przez pryzmat przedmiotów i obyczajów. Olga Drenda zbiera artefakty czasu polskich przemian: fotografie, kolorowe magazyny i czasopisma ezoteryczne, kalendarze, reklamy, kasety wideo, okładki książek. Widać na nich przeobrażającą się rzeczywistość; współistnienie dwóch kulturowych i estetycznych porządków. Widać także marzenia i aspiracje Polaków, którzy za wszelką cenę pragną być nowocześni i „dogonić Zachód”. Rezultatem jest fascynujący zapis polskiej codzienności okresu transformacji – rzecz, którą najpierw czyta się z zapartym tchem, a potem trzeba przemyśleć.
„Najciekawsze jednak są okładki kaset, w których zachowało się całe archiwum technik, wzorów artystycznych, ulubionych stylów amatorskiego dizajnu przełomu dekad. Najbogatszą reprezentację mają w muzyce chodnikowej, chociaż nie tylko. Na wczesnych wydaniach widać, że to rękodzieło, chwilami z iskrą, która powstaje z mieszanki naiwnej dobrej woli i szczęśliwego przypadku prowadzącego rękę… Zdarzają się się przedziwne ilustracje, bliskie prawdziwej sztuce osobnej: bardzo aktywny zespół weselny Szarotka na okładkach większości wydawnictw zamieszcza gołe panie i panów, ale są wyjątki od tej zasady: panda z logo WWF w negatywie, wpisana w tajemniczy płomienisty krąg na okładce kasety „Biały miś” i portret postaci ze słoniową trąbą na „Zagraj mi, piękny Cyganie” – czytamy w „Duchologii polskiej” o czasach tuż przed nastaniem oprogramowania Corel Draw.
Miała rok, gdy żegnał się ze światem. Nigdy się nie spotkali. Trzydzieści pięć lat później Anna Król otwiera szafę Jarosława Iwaszkiewicza w Stawisku. Z czułością i fascynacją ogląda podszewki garniturów, odkrywa zagubione guziki, tubki kremów do golenia, bilety kolejowe, poplamione wciąż krawaty i zapiski na marginesach. Ze szpargałów, którymi nikt się nie zajmował, układa na nowo opowieść o jednym z najważniejszych polskich pisarzy XX wieku. Tak powstaje książka „Rzeczy. Iwaszkiewicz intymnie”.
„Schylam się i z wysiłkiem wysuwam ciężką szufladę ukrytą za staroświeckimi drzwiczkami. Zerkam do środka, a potem delikatnie przesuwam zgromadzone w niej szpargały. Pod startą papierów, które sprawiają wrażenie, jakby je ktoś wrzucił tam dosłownie przed sekundą, leży kilka starych wycinków prasowych, chyba z „Życia Warszawy”. Obok szklana lufka do papierosów i niewielkie blaszane pudełko opatrzone napisem „Paris 1925”. Kiedy je otwieram, od razu czuję zapach dobrych papierosów lub cygar, który nie wywietrzał przez metalowe ścianki. Ale w środku nie ma nic interesującego. Gwóźdź, poszarpana kartka z zapisanym numerem telefonu i spory okrągły, jasny guzik z czterema dziurkami. Obracam go w dłoni i odkładam na miejsce. Pamiętam, że w pokoju na końcu korytarza, kilka metrów dalej, w starej szafie wisi zniszczony jesienny płaszcz. I że brakuje mu właśnie tego guzika. Zapamiętuje jego kształt” – pisze Anna Król w „Rzeczach. Iwaszkiewicz intymnie”.
Przemysław Rydzewski – ur. w 1982 roku w Gdyni. Animator kultury. Zafascynowany literaturą i muzyką i filmem dokumentalnym. Jego artykuły o muzyce alternatywnej i jazzie można było odnaleźć w Gazecie Wyborczej i na portalu Trojmiasto.pl. Na stałe współpracuje z Kwartalnikiem Artystycznym Bliza. Inicjuje w Trójmieście działania Against Gravity, organizatora największego w Polsce festiwalu filmów dokumentalnych – MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY FF. Współorganizuje również Nagrodę Literacką GDYNIA oraz towarzyszący jej festiwal – Miasto Słowa. Jest doktorantem na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego.
Organizator: Pardon, To Tu
Współorganizator: Nowy Teatr