Koncert “Ksawery Wójciński Solo” [Premiera Płyty ‘The Soul’]
+ “Oj Borom Borom. Improwizacje Poleskie” 
[Maniucha Bikont / Ksawery Wójciński] 
& Malarze Kolektyw Wizualizatorów
Wt. 28.10.2014, g. 20:30 || 15 PLN

To będzie wyjątkowy wieczór, który będzie się składał z dwóch części: 
Na początek wybitny kontrabasista Ksawery Wójciński zaprezentuje materiał z swojego solowego krążka, pt. ‘The Soul’ [Oficjalna Premiera Płyty || Wyd. For Tune]. Na drugą część muzycznego spotkania złoży się fascynujący folkowy projekt Maniuchy Bikont pt. „Oj borom borom. Improwizacje poleskie”. A za wizualna oprawę będą odpowiedzialniMalarze kolektyw wizualizatorów.
||| Ksawery Wójciński Solo + ‘Oj Borom Borom – Improwizacje Poleskie’

||| Wtorek, 28.10.2014, g. 20:30

||| Bilety: 15 PLN

|| Bilety można nabyć online (www.pardontotu.pl) / przy barze / ‘na bramce’ 

| Maniucha Bikont – śpiew
| Ksawery Wójciński – kontrabas, głos

Wizualizacje:

| Jędrek Owsiński – obrazki, epidiaskop
| Mikołaj Chylak – obrazki, epidiaskop
| Tomek Melissa – komputer
„Muzyka zawarta na tym albumie jest podsumowaniem pewnego etapu w moim życiu. Jest to swego rodzaju podróż wgłąb siebie. Podróż mająca na celu odnalezienie siebie i swoich korzeni. W muzyce najważniejsze jest dla mnie opowiadanie historii. Inspiracją dla mojej historii jest życie.” (Ksawery Wójciński)
‘Improwizacje poleskie’ to próba stworzenia wielopłaszczyznowej opowieści na bazie archaicznych pieśni zachodniego Polesia. Punktem wyjścia są jesienne, wiosenne, miłosne pieśni ze wsi Kurczyca pod Żytomierzem, zasłyszane opowieści, bajki zapisane w tych okolicach przez Oskara Kolberga. 
Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są pretekstem do wspólnego muzykowania. Opowieść snują wspólnie głos i kontrabas – jako równorzędni jej narratorzy.
Kontrabas nie tylko towarzyszy, ale też samodzielnie opowiada, dialoguje z pieśniami i opowieściami. Głos i kontrabas stają się równoważnymi uczestnikami muzycznej sytuacji, ich role się przenikają, równoważą, wymieniają. W toku poszukiwań okazuje się, że muzyka wiejska i improwizowana to bliskie sobie języki, czy wręcz lokalne odmiany jednego języka. 
Spoiwem całości są wizualizacje – abstrakcyjne i konkretne, nieodłączny element opowieści. Twórcy koncertu spotkali się wcześniej – podczas wspólnej pracy z zespołem Hera, serii koncertów „Wolne Loty” w galerii Praca i w galerii Czarna.
||| Ksawery Wójciński
kontrabasista i kompozytor, ur. w 1983r. Wszechstronny muzyk o wielkiej wrażliwości na brzmienie. Nie boi się eksperymentów. Jego zainteresowania sięgają od muzyki dawnej aż po najbardziej wyrafinowaną improwizowaną muzykę współczesną. 
Współpracował z takimi muzykami jak: Charles Gayle, Uri Caine, Mikołaj Trzaska, Michael Zerang, Satoko Fuji, Nicolle Mitchell, Tim Sparks, Klaus Kugel, Ken Vandermark, Mats Gustafsson, Gaba Kulka, Robert Rasz, Wacław Zimpel, Paweł Postaremczak, Raphael Roginski, Robert Kusiołek, Krzysztof Dys, Szymon i Maurycy Wójcińscy. 
Współtworzy takie formacje jak legendarne Emergency, Hera. Koncertuje w kraju i za granicą. Jest znany również ze swych wokalnych eksperymentów, które przywodzą na myśl ducha takich artystów jak Tom Waits, Frank Zappa.
||| Maniucha Bikont
śpiewa i zbiera muzykę tradycyjną. Podróżuje po wsiach od Radomszczyzny przez Podlasie, Polesie aż po Moskwę by poznawać muzykę i muzyków i od nich czerpać wiedzę. Choć na usta cisną się słowa takie jak „badaczka” czy „etnomuzykolog”, znając Maniuchę ładnych parę lat jestem przekonany, że robi to przede wszystkim dla energii i radości jakie dają jej te spotkania i jaką może potem oddać widzom i słuchaczom ze sceny. – Kajetan Prochyra. Członkini zespołów Dziczka, Z lasu, Tęgie Chłopy, Niewte. 
„Jako śpiewaczka działam głównie w nurcie in crudo (muzyka tradycyjna niearanżowana), śpiewam w zespołach Dziczka, Z Lasu, gram w kapeli Tęgie Chłopy, współpracuję z Janusz Prusinowski Trio, Zespołem Fundacji Muzyka Kresów, kapelą Gęsty Korzuch Kurzu, z Remkiem Hanejem i innymi. Chętnie współpracuję z muzykami z innych dziedzin, głównie muzyki improwizowanej. Współpracowałam min z Wacławem Zimplem i Herą, z Assafem Talmudim i Shayem Tsabari, Krzysztofem Knittlem, Jerzym Kornowiczem, Mieczysławem Litwińskim, Zbigniewem Karkowskim.
Brałam udział w festiwalach Ad Libitum, Gębofon. Byłam aktorką Teatru Gardzienice, uczestniczką Chóru Kobiet. Od sześciu lat intensywnie jeżdżę na ukraińskie i białoruskie Polesie. Nagrywam pieśni i uczę się śpiewu od najstarszych mieszkańców wsi. Pieśni stają się tylko częścią tego czego doświadczam, co przywożę, czym chciałabym się podzielić. Szukam formuły żeby przekazać maksymalnie dużo z tych podróży. 
Technika śpiewu, ładunek emocjonalny zawarty w samym materiale muzycznym, ale też pamięć sytuacji, ludzi, przyrody, opowieści towarzyszących pieśniom są punktem wyjścia do wspólnego muzykowania. W moim odczuciu wiejska muzyka i muzyka improwizowana mają wiele wspólnego i dobrze się dopełniają. Wizualizacje są częścią tej opowieści.”
||| Członkowie Kolektywu Malarze (Jędrek Owsiński, Tomasz Melissa i Mikołaj Chylak) są twórcami cyklu koncertów Wolne Loty w dawnej Galerii Praca – opartego na współpracy muzyków improwizujących z artystami sztuk wizualnych.
Projekt ‘Oj Borom Borom. Improwizacje Poleskie’ dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu “Kolberg 2014 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Comments are closed.